Pages

Followers

Monday, April 11, 2011

Memohon Dapat Melihat Tuhan

"Ya Allah, jadikan kami termasuk orang yang melihat mu di dunia dengan mata hatinya dan di akhirat dengan mata kepalanya."

Orang yang beriman selalu berhati bati dalam segala tindakannya kerana ia merasakan ALLAH melihatnya atau merasa dirinya diawasi ALLAH. Kehadiran ALLAH hanya boleh dilihat dan dirasakan oleh mata hati sebab ALLAH bukan benda. ALLAH sentiasa ada dimana kita berada tetapi kita yang tidak merasa bahawa ALLAH itu ada bersama kita. ALLAH melihat kita tetatpi tidak semua manusia itu melihat ALLAH. Manusia itu hendaklah merasakan bahawa ALLAH itu berada dalam dirinya supaya ia berkemampuan untuk melaksanakan segala perintah ALLAH dan juga mencontohi sifat-sifat ALLAH.

ALLAH membimbing manusia yang sentiasa mengingati-Nya. Dan manusia itu hendaklah sentiasa mengingati ALLAH dalam keadaan kegembiraan dan ketenangan. Perbuatan jahat yang dilakukan oleh manusia adalah disebabkan manusia tidak merasakan bahawa ALLAH itu hadir dalam hidupnya. Sekiranya, manusia menyedari bahawa ALLAH itu senantiasa berada dalam dirinya, dia akan selalu melakukan perkara yang baik sahaja. Individu yang selalu mengingati ALLAH, akandapat mengatasi segala kesulitan hidupnya dengan tenang. Meskipun dia berasa sedih tetapi ingatannya hanya pada ALLAH, dan dianggapnya masalah yang dihadapi itu sebgai ujian.

No comments:

Post a Comment

KLIK JANGAN TAK KLIK

zikir

">

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...